На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення розбирально-складальних робіт та технічного обслуговування системи живлення двигуна внутрішнього згоряння автомобілів, а саме: проведення демонтажу двигуна, проведення розбирання двигуна та дефектування деталей системи живлення автомобіля (паливного насосу, паливних форсунок та паливної рампи, паливного та повітряного фільтрів), ремонт та збирання двигуна автомобіля.
До складу системи живлення входять елементи таких систем:
- подачі палива, що включає в себе паливний бак, паливний модуль, паливний фільтр, регулятор тиску палива (входить до складу паливного модуля), трубопроводи та паливну рампу з форсунками,
- повітроподача, в яку входять повітряний фільтр, дросельний вузол, регулятор холостого ходу,
- уловлювання парів палива, що складається з адсорбера, клапана продувки адсорбера і з'єднувальних трубопроводів.
Функціональне призначення системи подачі палива - забезпечення подачі необхідної кількості палива в двигун на всіх робочих режимах. Двигун обладнаний електронною системою управління з розподіленим уприскуванням палива. В системі розподіленого уприскування функції сумішоутворення і дозування подачі паливоповітряної суміші в циліндри двигуна розділені: повітря подається системою повітроподачі, що складається з дросельного вузла і регулятора холостого ходу, а необхідна в кожен момент роботи двигуна кількість палива впорскується форсунками у впускний колектор. Такий спосіб управління дає можливість забезпечувати оптимальний склад горючої суміші в кожен конкретний момент роботи двигуна, що дозволяє отримати максимальну потужність при мінімально можливій витраті палива і за низької токсичності відпрацьованих газів. Керує системою вприскування палива (а також системою запалювання) електронний блок, що безперервно контролює за допомогою відповідних датчиків навантаження двигуна, швидкість руху автомобіля, тепловий стан двигуна, оптимальність процесу згоряння в циліндрах двигуна.
Будова системи живлення двигуна наведена на рисунку.
Система живлення складається з систем подачі палива та подачі повітря і служить для створення оптимальної паливо-повітряної суміші в камері згоряння двигуна внутрішнього згоряння на всіх режимах роботи.
Система живлення сучасного автомобіля має багато різних модифікацій. Але всі вони поєднують в собі мікропроцесорну систему управління паливоподачею. Наприклад, досить поширена зараз система Common Rail показана на рисунку.
До системи Common Rail входить паливний бак, паливний насос, паливний та повітряний фільтри, трубопроводи та паливні форсунки. Крім цього виконавчими пристроями та механізмами системи керує електронний блок керування, який отримує інформацію від датчиків двигуна.
Роботу системи живлення двигуна автомобіля в динаміці можна поспостерігати на прикладі анімаційного ролика, в якому докладно показано принцип роботи всіх складових частин двигуна внутрішнього згоряння, зокрема і системи живлення.
Виконавчі пристрої та механізми - важлива і невід'ємна частина системи управління двигуном.
Розглянемо основні з них.
Форсунка - електромагнітний клапан з нормованою продуктивністю. Служить для вприскування обчисленого для даного режиму руху кількості палива.
Модуль бензонасоса — елемент системи паливоподачі, забезпечує надлишковий тиск у паливній магістралі. Бензонасос призначений для нагнітання палива в паливну рампу. Тиск в паливній рампі підтримується регулятором тиску.
Регулятор тиску палива — елемент системи паливоподачі, що забезпечує сталість тиску палива в подавальній магістралі. В деяких системах регулятор тиску палива поєднаний з бензонасосом.
Регулятор холостого ходу - служить для підтримки заданих оборотів холостого ходу. Являє собою кроковий двигун, що регулює обвідний канал повітря в корпусі дросельної заслонки, для забезпечення двигуна повітрям, необхідним для підтримки холостого ходу при закритій дросельній заслонці.
Упорскування палива здійснюється індивідуально для кожного циліндра. Форсунки, під впливом імпульсів напруги, впорскують паливо дозованими порціями у впускний колектор. Частина палива через регулятор тиску надходить назад у бак, який підтримує постійною різницю тиску на форсунках (зазвичай 300 кПа). Іноді в паливну систему вбудовується демпфер для гасіння небажаних пульсацій тиску.
Сьогодні ми ознайомимося з послідовністю виконання демонтажу, розбирання, складання та монтажу елементів системи живлення автомобіля. Послідовність дій цих операцій відображається у відповідній інструкційно-технологічній картці.
Паливна форсунка бензинового двигуна
В якості наглядного прикладу, перегляньте відеоматеріали з розбирально-складальних робіт і технічного обслуговування двигуна автомобіля Lexus LX570 у виконанні професійного моториста Ярослава, працівника автосервісу. В своєму відео він докладно показує технологію діагностування двигуна автомобіля загалом та діагностування паливної системи зокрема. У відеоролику він демонтує елементи системи живлення двигуна автомобіля і, поступово дефектує всі деталі, проводить чистку паливних форсунок та їх обслуговування. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.
Важливо дотримуватись вимог безпеки праці при виконанні даних робіт, не забувайте про це.
Після перегляду відео коротенько законспектуйте в зошит послідовність дій фахівця автосервісу. До наступного заняття повторіть матеріали з теоретичного курсу по темі "Трансмісія автомобіля".
Немає коментарів:
Дописати коментар