понеділок, 11 квітня 2022 р.

Група 12 Урок виробничого навчання 12.04.2022 Тема МД.-5.1.5. "Здійснення дефектування та діагностики деталей електричного та електронного обладнання автомобіля"

 На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення діагностування та перевірки працездатності датчика температури охолоджуючої рідини та датчика концентрації кисню автомобіля.

 Існує величезна кількість систем керування двигуном і їх модифікацій. ЕСУД - це електронна система управління двигуном або по-простому комп'ютер двигуна. Електронний блок управління зчитує дані з датчиків двигуна і передає вказівки на виконавчі системи. Це все робиться, щоб двигун працював в оптимальному для нього режимі і зберігав норми токсичності і споживання палива.

Для автомобілів використовуються системи управління двигуном компаній Bosch, General Motors та деякі інші.

Контролер — головний компонент електронної СУД. Оцінює інформацію від датчиків про поточний режим роботи двигуна, виконує досить складні обчислення і керує виконавчими механізмами.

Електронні системи управління сучасного автомобіля немислимі без датчиків. Автомобільні датчики оцінюють значення неелектричних параметрів і перетворять їх в електричні сигнали. Як сигнал виступає напруга, струм, частота та ін. Сигнали перетворюються в цифровий код і передаються в електронний блок управління, який відповідно до закладеної програми пускає в хід виконавчі механізми.

                                                 


                               Електронний блок системи управління двигуном автомобіля

 Датчики застосовуються практично у всіх системах автомобіля. В будь-якій системі управління двигуном обов'язково присутній датчик температури охолоджуючої рідини. 

                                               

 Датчик температури охолоджуючої рідини служить для вимірювання температури в системі охолодження двигуна. Значення температури безпосередньо виміряне датчиком є одним із базових параметрів у визначенні оптимальних параметрів роботи двигуна. Вплив показів датчика темпераури охолоджуючої рідини на управління двигуном досить великий. Якщо покази різко відрізняються від номінальних значень зафіксованих в пам'яті блоку управління двигуном то двигун може глохнути або не запускатися зовсім.

  Датчик температури охолоджуючої рідини встановлюється безпосередньо на блок двигуна, або на патрубки системи охолодження відразу після виходу з двигуна.  У різних варіантах систем керування двигуном застосовуються датчики з аналоговим вихідним сигналом. У цьому випадку залежно від температури охолоджуючої рідини змінюється електричний опір і, відповідно, напруга вихідного сигналу датчика. Існують різні конструкції датчиків температури охолоджуючої рідини, але кожен із них працює по принципу терморезистора з від'ємним температурним коефіцієнтом, тобто з підвищенням температури датчика його електричний опір зменшується. 


Схема вмикання датчика температури охолоджуючої рідини, де: 1-маса автомобіля, 2-сигнальний провід датчика, 3-датчик температури охолоджуючої рідини, 4-замок запалювання, 5-акумуляторна батарея, ECU-блок управління двигуном.

  Діагностувати несправності датчика температури охолоджуючої рідини можна або за допомогою діагностичного сканера або за допомогою мотор-тестера Autoscope IV. Аналізуючи форму осцилограми з датчика температури охолоджуючої рідини можна виявити можливі неполадки в його роботі. Осцилограма справного датчика - неперервна лінія, осцилограма несправного - має відхилення та викривлення.
   Оцилограми наведено на рисунках нижче.

 Справний датчик
  Несправний датчик

  Методика підключення мотор-тестера Autoscope IV, роботи з ним та дослідження осцилограми сигналу з датчиків температури охолоджуючої рідини докладно описано в статті на сайті https://injectorservice.com.ua/

  Датчик концентрації кисню або як його ще називають лямбда-зонд є одним із основних датчиків електронних систем керування двигуном автомобіля за його екологічними параметрами. Датчик концентрації кисню необхідний у системі для точного дозування палива. За сигналом датчика контролер визначає поточне співвідношення повітря-паливо і вносить відповідні корекції для оптимального режиму роботи двигуна, економії пального та зменшення шкідливих викидів з двигуна в атмосферу і є визначальним фактором для точного дозування палива. 

  Датчик концентрації кисню 

  Лямбда-зонд, що встановлений у вихлопній системі автомобіля повинен визначати вміст кисню у вихлопі, що характеризує ефективність згоряння паливо-повітряної суміші у циліндрах двигуна. Сигнал з лямбда-зонда надходить електронного блоку керування двигуном (англ. Engine Control Module, ECM або англ. engine control unit, ECU), котрий на цій основі регулює склад суміші. Умовою правильної роботи зонда є його розігрівання до відповідної температури.

  Блок керування двигуном з певною періодичністю (не менше 2-х разів на секунду на холостих обертах і частіше при зростанні частоти обертання двигуна та низки інших параметрів) знімає сигнал з лямбда-зонда та порівнює отримане значення із значенням, закладеним в пам'ять. Якщо поточне значення відрізняється від заданого (оптимального, відповідного обраному робочому режиму), то контролер видає команду на збільшення або зменшення тривалості упорскування палива форсунками, тобто здійснюється точне підналагодження режиму роботи двигуна під поточну ситуацію з досягненням максимальної економії палива та мінімізації шкідливих викидів.

 Датчик концентрації кисню встановлюється безпосередньо на випускному тракті двигуна, і буває один або два, перед каталітичним нейтралізатором і після нього.  У різних варіантах систем керування двигуном застосовуються цирконієві датчики з цифровим вихідним сигналом. У цьому випадку залежно від кількості кисню у відпрацьованих газах змінюється форма та частота сигналу з датчика.  


Схема вмикання датчика концентрації кисню, де: 1-датчик витрати повітря, 2 і 3-каталізатори, 4-паливні форсунки, 5 і 6-датчики концентрації кисню, 7-паливо, 8-повітря, 9-вихлопні гази, ECU-блок управління двигуном.

  Діагностувати несправності датчика концентрації кисню можна або за допомогою діагностичного сканера або за допомогою мотор-тестера Autoscope IV. Аналізуючи форму осцилограми з лямбда-зонда можна виявити можливі неполадки в його роботі. Осцилограма справного датчика та осцилограма несправного - наведено на відео нижче.


   Методика підключення мотор-тестера Autoscope IV, роботи з ним та дослідження осцилограми сигналу з датчиків концентрації кисню докладно описано на сайті https://injectorservice.com.ua/
  
   В якості наглядного прикладу, перегляньте відеоматеріали з діагностування датчика температури на автомобілі Jeep у виконанні професійного діагноста Євгена, працівника автосервісу з міста Львова. В своєму відео він докладно показує технологію діагностування двигуна автомобіля загалом та діагностування датчика температури навколишнього повітря зокрема. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.


    В іншому ролику Євген докладно показує свою роботу з діагностування двигуна автомобіля VW Passat, а саме з діагностування датчика концентрації кисню. Він використовує багато цікавого спеціального діагностичного обладнання та вимірювального інструменту.

https://www.youtube.com/watch?v=XRLPjYZ12yE 

Важливо дотримуватись вимог безпеки праці при виконанні даних робіт, не забувайте про це.

  Після перегляду відео коротенько законспектуйте в зошит послідовність дій фахівця автосервісу. До наступного заняття повторіть матеріали з теоретичного курсу по темі "Діагностування виконавчих механізмів системи управління двигуном".

Немає коментарів:

Дописати коментар

Група 12 Урок виробничого навчання 14.09.2022 Тема МД.-5.2.1. "Здійснення діагностики механізмів і систем електронної системи управління двигуном"

  На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення бортової діагностики за стандартом OBDI, OBDII, EOBD; визначення ...