На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення розбирально-складальних робіт та технічного обслуговування трансмісії автомобіля, а саме: проведення демонтажу коробки передач автомобіля, проведення розбирання коробки та дефектування деталей трансмісії автомобіля (первинного та вторинного валів, синхронізаторів та шестерень, вижимного підшипника та вилки зчеплення), ремонт та збирання трансмісії автомобіля.
Плавний початок руху, прискорення без виведення мотора на граничні обороти і комфорт при цих процесах - все це неможливо без трансмісії автомобіля. Розглянемо, як цей агрегат забезпечує згадані процеси, які різновиди механізмів бувають, і з яких основних агрегатів складається трансмісія.
Трансмісія рівномірно розподіляє вивільняється потужність двигуна так, щоб момент трансформації робив можливим м'який і плавний старт, рух в гору, але разом з тим і дозволяв використовувати потужність ДВС для розгону транспортного засобу.
Також трансмісія автомобіля дозволяє змінювати напрямок крутного моменту. Це потрібно для руху заднім ходом.
Трансмісія автомобіля
Хоча виробники розробили і продовжують створювати різні модифікації коробок передач, всіх їх можна розділити на чотири типи. Далі - коротко про особливості роботи кожної з них.
МЕХАНІЧНА КОРОБКА ПЕРЕДАЧ
Це найперший і найпопулярніший тип трансмісії. Навіть багато сучасних автомобілісти вибирають саме цю коробку передач. Причиною тому - більш проста будова, можливість використовувати ходову частину машини замість стартера, щоб завести мотор, якщо акумулятор розрядився.
Будова механічної поробки передач наведена на рисунку.
Особливість цієї коробки полягає в тому, що водій сам визначає, коли і яку швидкість включити. Звичайно, це вимагає доброго розуміння, на якій швидкості можна переходити на підвищену або знижену передачу.
Завдяки своїй надійності і відносній простоті в обслуговуванні та ремонті даний тип трансмісії залишається на лідируючих позиціях в рейтингу КПП. Для виготовлення механіки виробник витрачає не так багато коштів і ресурсів, як для виробництва автоматів або роботів.
Перемикання передач відбувається наступним чином. До складу коробки входить диск зчеплення, який при натисканні на відповідну педаль роз'єднує маховик мотора від ведучого механізму коробки. Поки зчеплення роз'єднане, водій переводить агрегат на іншу передачу. Так і автомобіль розганяється (або сповільнюється), і двигун не страждає.
До складу механічних коробок входить набір шестерень і валів, які з'єднані між собою таким чином, щоб водій зміг швидко переключити потрібну передачу. Для зниження шумності в механізмі використовуються шестерні з косим розташуванням зубів. А для стабільності і швидкості зачеплення елементів в сучасних МКПП використовуються синхронізатори. Вони синхронізують швидкість обертання двох валів.
РОБОТИЗОВАНА ТРАНСМІСІЯ
По будові і принципу дії роботи дуже схожі на механічні аналоги. Тільки в них вибір і перемикання передачі здійснює електроніка автомобіля. Більшість роботизованих коробок мають опцію ручного режиму, коли водій використовує важіль перемикання, розташований на селекторі режимів. Деякі моделі автомобілів замість цього важеля мають підрульові пелюстки, за допомогою яких водій підвищує або знижує передачу.
АВТОМАТИЧНА КОРОБКА ПЕРЕДАЧ
Така коробка в рейтингу подібних механізмів стоїть на другому місці після механіки. Така трансмісія при цьому має найскладнішу будову. У ній є безліч додаткових елементів, в тому числі і датчиків. Однак на відміну від роботизованого і механічного аналога автомат позбавлений диска зчеплення. Замість нього використовується гідротрансформатор.
Гідротрансформатор - механізм, який працює на основі руху масла. Робоча рідина насосом подається на крильчатку муфти, яка приводить в рух провідний вал трансмісії. Відмінною особливістю даної коробки є відсутність жорсткого зчеплення механізму трансмісії з маховиком двигуна.
Наприклад, досить поширена автоматична коробка передач показана на рисунку.
Автоматична трансмісія працює за схожим принципом, що і робот. Електроніка сама визначає момент переходу на потрібний режим. Крім цього багато автоматів оснащуються напівавтоматичним режимом, коли водій, використовуючи важіль перемикання, дає команду системі переходити на потрібну передачу.
Більш ранні модифікації оснащувалися тільки гідротрансформатором, але на сьогоднішній день існують і електронні модифікації. У другому випадку електронне управління може перемикатися в кілька режимів, кожному з яких відповідає своя система перемикання швидкостей.
ВАРІАТОР
Даний тип трансмісії також називається варіатором. Єдина коробка, в якій немає ступеневої перемикання швидкостей. Управління розподілом крутного моменту здійснюється за рахунок переміщення стінок шківа ведучого вала. З'єднуються провідний і ведені вали за допомогою ременя або ланцюга. Вибір передавального числа визначає електроніка трансмісії на підставі інформації, що надходить з датчиків різних систем автомобіля.
Роботу трансмісії автомобіля в динаміці можна поспостерігати на прикладі анімаційного ролика, в якому докладно показано принцип роботи всіх складових частин механічної коробки передач.
В якості наглядного прикладу, перегляньте відеоматеріал з розбирально-складальних робіт і технічного обслуговування механічної коробки передач автомобіля Geely CK у виконанні професійних автослюсарів, працівників автосервісу. В своєму відео докладно показують технологію діагностування коробки передач автомобіля загалом та її складових частин. У відеоролику один з них поступово розбираючи дефектує всі деталі, проводить огляд, заміну деталей та їх обслуговування. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.
Також пропоную переглянути відеоматеріал з розбирально-складальних робіт автоматичної коробки передач 4L60E у виконанні професійного автослюсаря зі США. В своєму відео він докладно показує технологію розбирання автоматичної коробки передач автомобіля загалом та її складових частин. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.
Важливо дотримуватись вимог безпеки праці при виконанні даних робіт, не забувайте про це.
Після перегляду відео коротенько законспектуйте в зошит послідовність дій фахівців автосервісу. До наступного заняття повторіть матеріали з теоретичного курсу по темі "Ходова частина автомобіля".
Немає коментарів:
Дописати коментар