четвер, 28 квітня 2022 р.

Група 17 Урок виробничого навчання 29.04.2022 Тема "Участь у ремонті вантажних та легкових автомобілів (крім спеціальних), мікроавтобусів, автобусів, причепів, напівпричепів і мотоциклів"

 На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення розбирально-складальних робіт та технічного обслуговування системи електрообладнання автомобіля, а саме: проведення технічного обслуговування автомобільного стартера, розбирання автомобільного стартера та дефектування його деталей (статорних обмоток або постійних магнітів, обмотки втягуючого реле, втулок стартера, планетарного редуктора, обгонної муфти, стартерних щіток), ремонт та збирання стартера автомобіля.

  Необхідно відзначити, що сучасний автомобіль має в своєму складі велику кількість електричного обладнання та електричних систем, різноманітного призначення. Це: електронна система управління двигуном і трансмісією, система пуску і передпускового підігріву, система електропостачання, електронні системи гальмування, система зовнішнього і внутрішнього освітлення, панель приладів, сигнальне освітлення, система вентиляції та комфорту, система пасивної та активної безпеки, та багато інших. Тому системи електрообладнання відіграють дуже важливу роль у функціонуванні автомобіля загалом і повинні відповідати високим показникам якості та забезпечувати всі потреби комфорту та безпеки при експлуатації автомобіля. 
   Велику роль відіграє система пуску двигуна, так як з розвитком сучасних автомобільних двигунів вимоги до пускових характеристик зростають, а автомобільний стартер є найбільшим споживачем електричної енергії в автомобілі.
  Система пуску двигуна, як випливає з назви, призначена для запуску двигуна автомобіля. Система забезпечує обертання двигуна зі швидкістю, при якій відбувається його запуск.
На сучасних автомобілях найбільшого поширення набула стартерна система пуску. Система пуску двигуна входить до складу систем електроустаткування автомобіля. Живлення системи здійснюється постійним струмом від акумуляторної батареї.
   Система пуску включає в себе:
- стартер з тяговим реле і механізмом приводу;
- замок запалювання;
- комплект сполучних проводів.
  Стартер створює необхідний крутний момент для обертання колінчастого вала двигуна. Він являє собою електродвигун постійного струму. Конструктивно стартер складається з статора (корпуса), ротора (якоря), щіток зі щіткотримачем, тягового реле і механізму приводу.
  Замок запалювання при включенні забезпечує подачу постійного струму від акумуляторної батареї до тягового реле стартера.
  Система пуску, що встановлюється на бензинові і дизельні двигуни, має аналогічну конструкцію. Для полегшення запуску дизельних двигунів в холодну пору система пуску може обладнуватися свічками розжарювання, які підігрівають повітря у впускному колекторі. З цією ж метою на автомобілях застосовуються системи передпускового підігріву.
  Робота системи пуску здійснюється наступним чином. При повороті ключа в замку запалювання струм від акумуляторної батареї надходить на контакти тягового реле. При протіканні струму по обмотках тягового реле відбувається втягування якоря. Якір тягового реле переміщує важіль механізму приводу і забезпечує зачеплення провідної шестерні з зубчастим вінцем маховика.
   При русі якір також замикає контакти реле, при якому відбувається живлення струмом обмоток статора і якоря. Стартер починає обертатися і розкручує колінчастий вал двигуна.
  Як тільки відбувається запуск двигуна, обороти колінчастого валу різко зростають. Для запобігання поломки стартера спрацьовує обгонна муфта, яка від'єднує стартер від двигуна. При цьому стартер може продовжувати обертатися.
  При повороті ключа в замку запалювання в зворотне положення стартер зупиняється. Поворотна пружина тягового реле переміщує якір, який в свою чергу повертає механізм приводу в початкове положення.
       Автомобільний стартер

  Стартер створює необхідний крутний момент для обертання колінчастого вала двигуна. Він являє собою електродвигун постійного струму напругою 12В або 24В. Конструктивно стартер складається з статора (корпуса), ротора (якоря), щіток зі щіткотримачем, тягового реле і механізму приводу.
  Корпус стартера виготовлено зі сталі і має форму циліндра. На внутрішню поверхню корпусу кріпляться обмотки збудження (зазвичай чотири) з полюсними сердечниками (полюсами). Кріплення здійснюється гвинтовим з’єднанням. Гвинт закручується в сердечник, який притискає обмотку до стінки. В інших конструкціях замість обмоток в корпусі встановлені постійні магніти спеціальної форми, що створюють початкове магнітне поле для роботи стартера. Корпус має різьбові технологічні отвори для кріплення передньої частини стартера, в якій рухається обгінна муфта.
  Якір стартера являє собою ось з легованої сталі, на яку напресовано осердя якоря і колекторні пластини. Осердя має пази для укладки обмоток якоря. Кінці обмоток надійно прикріплено до колекторних пластин. Колекторні пластини розташовані по колу і жорстко встановлені на діелектричній основі. Якір кріпиться в передній і задній кришці стартера за допомогою латунних втулок. 
   Тягове реле забезпечує живлення обмоток стартера і роботу механізму приводу. Для виконання своїх функцій тягове реле має обмотку, якір і контактну пластину. Зовнішнє підключення до тягового реле здійснюється через контактні болти.
  Механізм приводу призначений для механічної передачі крутного моменту від стартера на колінчастий вал двигуна. Конструктивними елементами механізму є: важіль приводу (вилка) з повідкової муфтою і демпферного пружиною, муфта вільного ходу (обгінна муфта), ведуча шестерня. Передача крутного моменту здійснюється шляхом зачеплення привідної шестерні з зубчастим вінцем маховика колінчастого вала.
                       

Будова автомобільного стартера

  Щіткотримач це елемент стартера, через який подається робоча напруга на мідно-графітові щітки, а потім на колекторні пластини якоря. Виготовлений щіткотримач у вигляді діелектричної основи з металевими вставками, всередині яких знаходяться щітки. Контакти щіток (гнучкий мідний провід) за допомогою точкового зварювання приєднані до полюсних пластин, виводів обмоток збудження.
  Принцип роботи системи пуску і стартера. 
  При включенні замка запалювання і повороті ключа запалювання в положення “пуск” живлення по провіднику подається на тягове реле стартера. Під дією магнітного поля осердя тягового реле переміщується і через механізм приводу приводить до зачеплення привідної шестерні з зубчастим вінцем маховика колінчастого вала. Після цього під дією осердя рухомий контакт тягового реле замикає силові контакти, через які струм від акумуляторної батареї подається на позитивний провід стартера. Якір стартера починає обертатися і приводить в дію маховик двигуна. 
  Якщо двигун автомобіля запустився, а ключ запалювання ще не відпущено, то в якийсь момент обороти двигуна перевищують обороти стартера і спрацьовує обгінний механізм бендикса. Після відпускання ключа запалювання стартер вимикається.
 Для дизельних двигунів, або двигунів великої потужності, використовується планетарний редуктор, вмонтований в корпус стартера. Цей редукторний стартер має такі переваги, як: малі габарити, велика потужність і значний крутний момент.
  Можливих несправностей системи пуску двигуна загалом, і стартера зокрема, може бути досить багато. 
  Про наявність механічних дефектів може свідчити той факт, коли стартер крутить, а колінчастий вал двигуна не провертається. Це може бути поломка бендикса, механізму приводу обгінної муфти, зубчастого вінця маховика, планетарного редуктора стартера, опорних втулок якоря. Дані дефекти можна виявити тільки шляхом його зовнішнього огляду після відключення та демонтажу. Після розбирання стартера його оглядають, несправні деталі дефектують і замінюють новими. 
  Коли стартер не крутить або крутить повільно і недостатньо для запуску двигуна, то можливо в системі пуску існують електричні дефекти. В першу чергу перевіряють справність і “зарядженість” АКБ; надійність і якість силових контактів та “маси” стартера; справність контактної групи замка запалювання автомобіля і всіх з’єднувальних проводів. Деякі електричні дефекти такі, як: коротке замикання або обрив обмотки тягового реле, спрацьовані контактні поверхні колектора та спрацьовані щітки стартера можна виявити лише після розбирання стартера. Несправні деталі дефектують і замінюють новими.
    Роботу автомобільного стартера автомобіля в динаміці можна поспостерігати на прикладі анімаційного  ролика, в якому докладно показано принцип роботи всіх його складових частин.


     В якості наглядного прикладу, перегляньте відеоматеріал з розбирально-складальних робіт і технічного обслуговування автомобільного стартера автомобіля Geely CK у виконанні професійного автослюсаря, працівника автосервісу. В своєму відео він докладно і поступово розбираючи дефектує всі деталі стартера, проводить огляд обмоток якоря і щіток стартера, виконує заміну деталей та їх обслуговування. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.



  Також пропоную переглянути відеоматеріал з демонтажу та встановлення автомобільного стартера у виконанні професійного автослюсаря зі США. В своєму відео він докладно показує технологію демонтажу та встановлення автомобільного стартера. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.


Важливо дотримуватись вимог безпеки праці при виконанні даних робіт, не забувайте про це.

  Після перегляду відео коротенько законспектуйте в зошит послідовність дій фахівців автосервісу. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Група 12 Урок виробничого навчання 14.09.2022 Тема МД.-5.2.1. "Здійснення діагностики механізмів і систем електронної системи управління двигуном"

  На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення бортової діагностики за стандартом OBDI, OBDII, EOBD; визначення ...