Фото Центру з діагностики

Фото Центру з діагностики

понеділок, 25 квітня 2022 р.

Група 17 Урок виробничого навчання 25.04.2022 Тема "Участь у ремонті вантажних та легкових автомобілів (крім спеціальних), мікроавтобусів, автобусів, причепів, напівпричепів і мотоциклів"

 На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення розбирально-складальних робіт та технічного обслуговування гальмівної системи автомобіля, а саме: проведення розбирання гальмівної системи та дефектування деталей гальм автомобіля (дискових та барабанних гальм, гальмівних супортів та гальмівних колодок, головного та робочого гальмівних циліндрів, вакуумного підсилювача гальм, та ін.), ремонт та збирання гальмівної системи автомобіля.

  Гальмівним системам приділяють особливу увагу. Вони є об'єктом сертифікаційних випробувань. Гальмівна система належить до тих систем автомобіля, які безпосередньо впливають на безпеку їзди. Однією з основних умов безпеки дорожнього руху є постійний контроль водієм швидкості (крім контролю над напрямком руху). З цієї причини технічний стан вказаної системи в автомобілі, допущеному до руху на дорогах загального користування, не може викликати застережень.
                       

Гальмівна система автомобіля

  Гальмівна система автомобіля повинна створювати на осях коліс гальмівні моменти, які дозволяють в контрольований водієм спосіб зменшити швидкість руху, а також зробити автомобіль нерухомим під час стоянки. Незалежно від її призначення й конструкційного рішення, кожну гальмівну систему можна поділити на гальмівні механізми й механізми управління (які приводять гальма в дію) гальмами. Фрикційні гальмівні механізми створюють гальмівні моменти внаслідок тертя відповідних поверхонь взаємодіючих елементів: одні пов’язані кінематикою з колесами, а інші – з нерухомими елементами шасі. Завданням управляючого механізму є передача й збільшення сили натискання з педалі гальма або важеля (у випадку приведення в дію ручного гальма) до гальмівного механізму.
  Аналіз конструкційних рішень гальмівних систем, які застосовуються в сучасних автомобілях дозволяє стверджувати, що у випадку:
- гальмівних механізмів, широко застосовуються дискові гальма та барабанні гальма. За останні роки, завдяки численним перевагам, дискові гальма все частіше застосовуються також у вантажних автомобілях, автобусах, причепах і напівпричепах.
- механізмів управління гальмами, в легкових автомобілях, позашляховиках і комерційних автомобілях широко застосовуються гідравлічні механізми управління. Натомість, у вантажних автомобілях, автобусах, причепах й напівпричепах поширені пневматичні механізми. У нових моделях вантажних автомобілів та автобусів впроваджені електропневматичні механізми управління, які скорочують час реакції гальм і полегшують взаємодію з антиблокувальними (ABS) й антибуксувальними (ASR) системами.
   ДИСКОВІ ГАЛЬМА
 У дискових гальмах момент тертя виникає внаслідок притискання фрикційних елементів (тобто колодок) до плоскої поверхні диска, який крутиться разом з колесом. Супорт з фрикційними елементами кріпиться до несучих механізмів автомобіля. В гальмах з гідравлічним управлінням колодки притискаються за допомогою розміщеного в супорті гальмівного циліндра (одного або декількох) у вигляді циліндра з поршнем. Умовою для правильної роботи дискового гальма є збереження відповідно малого зазору між фрикційними колодками й диском. 
Враховуючи сильні натиски, швидке зношення накладок й дуже малі розміри зазору, який застосовується, правильна робота дискового гальма без автоматичного регулювання зазору була б неможливою.
  Перетворення поступового руху поршня в переміщення фрикційних накладок відбувається в ексцентриковому механізмі. Для зменшення сили тертя між ексцентриковим кільцем та гніздом зі штовхачем гальмівного супорта застосовуються голчасті роликові підшипники. Сильні одиничні поверхневі натиски суттєво нагрівають дискові гальма і їм необхідне ефективне охолодження. При більшому навантаженні дискових гальм застосовуються так звані вентильовані диски.
Дисковий гальмівний механізм
  БАРАБАННІ ГАЛЬМА
 В барабанних гальмах, гальмівний момент виникає внаслідок тертя внутрішньої поверхні гальмівного барабана, що обертається разом з колесом, об колодки, що не обертаються і розміщені в середині барабану.  Ці колодки притискаються до барабану пружинним елементом, який приводить у дію водій за допомогою відповідного механізму. В момент коли водій перестає натискати на педаль, пружинний елемент перестає тиснути на колодки й пружина відтягує колодки в положення, де вони перестають терти об барабан. Гальмівні колодки мають фрикційні накладки, які характеризуються високим коефіцієнтом тертя й значною стійкістю до стирання. Елементом, який передає гальмівний момент з колодок на несучі елементи автомобіля є гальмівний барабан. В сучасних автомобілях, як правило, застосовуються пристрої для самостійного регулювання зазору між колодками й барабаном.


Барабанний гальмівний механізм, де: 1. опорний щит, 2. колісний циліндр, 3. стягувальна пружина, 4. опорні пластини для гальмівних колодок, 5. фрикційні накладки колодок, 6. гальмівний барабан.

  Основні елементи обох таких механізмів – головний двосекційний гальмівний циліндр, гідравлічні гальмівні циліндри в гальмівних механізмах коліс, тверді та еластичні гальмівні трубопроводи, які з’єднують головний гальмівний циліндр з гальмівними циліндрами.
   Натискання на педаль гальма викликає переміщення поршнів головного гальмівного циліндру, ріст тиску в трубопроводах приводить в дію гальмівні циліндри, які притискають колодки до дисків у дискових гальмах або колодки до барабанів в барабанних гальмах. Після звільнення педалі гальма поршні головного гальмівного циліндра повертаються в початкове положення, тиск в системі спадає, через що зворотні пружини відводять колодки від барабанів (в барабанних гальмах), а еластичні ущільнюючі кільця – фрикційні колодки (в дискових гальмах).
   Стоянкове гальмо служить для утримання автомобіля в нерухомому стані на рівній або похилій поверхні. Воно приводиться в дію водієм вручну (за винятком причепів і напівпричепів) незалежно від робочого гальма й працює без необхідності постійно натискати на важіль.
   В сучасних автомобілях застосовуються наступні типи механізмів управління гальмами:
- механічні,
- гідравлічні,
- пневматичні,
- електропневматичні.
  У деяких автомобілях зустрічаються змішані (гідропневматичні) механізми, які приводять в дію гальма.
  Гідравлічні механізми управління гальмами застосовуються в робочих гальмівних системах легкових автомобілів, легкових позашляховиків, комерційних автомобілів й легких вантажних автомобілів. Сила натиску на педаль передається до гальмівних механізмів за допомогою гальмівної рідини. 
  Пневматичні механізми управління гальмами встановлюються на вантажних автомобілях середньої та великої вантажопідйомності, автобусах, причепах і напівпричепах, тобто, в автомобілях, яким необхідні значні гальмівні сили, що неможливо досягнути за допомогою гідравлічних механізмів, які приводять в дію гальма.
   У пневматичних системах зусилля, з яким водій натискає на педаль гальма, служить для управління стисненим повітрям, яке, поступивши до гальмівних циліндрів виконує функцію, необхідну для притискання фрикційних елементів. Сила, з якою водій натискає на педаль гальма, залежить від твердості пружини в клапані управління, проте сила в пружинних елементах залежить від тиску в системі й розмірів гальмівного циліндра. Таке рішення дозволяє досягати великих гальмівних сил при малому зусиллі водія.
   Пневматичні механізми, які приводять в дію гальма, характеризуються меншою вразливістю до негерметичності й більшою надійністю в роботі. Також існує можливість застосування пневматичної системи високого тиску для приводу допоміжних систем
  Роботу гідравлічної гальмівної системи автомобіля в динаміці можна поспостерігати на прикладі анімаційного  ролика, в якому докладно показано принцип роботи всіх складових частин гальмівної системи.


     В якості наглядного прикладу, перегляньте відеоматеріал з розбирально-складальних робіт і технічного обслуговування гальмівної системи автомобіля Geely CK у виконанні професійних автослюсарів, працівників автосервісу. В своєму відео докладно показують технологію ремонту гальмівної системи автомобіля загалом та її складових частин. У відеоролику один з них поступово розбираючи дефектує всі деталі стоянкових механічних гальм, проводить огляд барабанного гальмівного механізму, виконує заміну деталей та їх обслуговування. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.


  Також пропоную переглянути відеоматеріал з розбирально-складальних робіт гальмівної системи з дисковими гальмами у виконанні професійного автослюсаря зі США. В своєму відео він докладно показує технологію розбирання дискового гальмівного механізму автомобіля загалом та його складових частин, заміну деталей та збирання механізму. Зверніть увагу на прийоми роботи та інструменти, що використовуються фахівцем.


Важливо дотримуватись вимог безпеки праці при виконанні даних робіт, не забувайте про це.

  Після перегляду відео коротенько законспектуйте в зошит послідовність дій фахівців автосервісу. До наступного заняття повторіть матеріали з теоретичного курсу по темі "Система електропостачання автомобіля". 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Група 17 Урок виробничого навчання 22.11.2024 Тема РН1 "Проведення технічного обслуговування автомобілів (простої та середньої складності вузлів і агрегатів)"

            На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення технічного обслуговування гальмівної системи автомобіл...