На сьогоднішньому уроці я хотів би ознайомити вас з методикою проведення діагностування та перевірки працездатності датчика масової витрати повітря, датчика детонації, датчика положення дросельної заслінки автомобіля.
Електронна система управління двигуном сучасного автомобіля здатна сприймати інформацію тільки у вигляді електричних сигналів, що характеризуються тим чи іншим значенням напруги, частоти, шпаруватості і т.п. Але параметри роботи двигуна носять чисто фізичні характеристики. Щоб повідомити їх блоку управління, необхідно перетворити фізичну величину в величину електричну, придатну для обробки в блоці управління відповідно до закладеної в нього програмою. Отже, датчик - це елемент системи управління двигуном, завдання якого полягає в перетворенні фізичних величин, що характеризують роботу двигуна, в електричні величини, придатні для обробки електронним блоком управління.
Датчики системи управління двигуном автомобіляДатчики застосовуються практично у всіх системах автомобіля. У двигуні вони вимірюють температуру і тиск повітря, палива, масла, охолоджувальної рідини. До багатьох рухомих частин автомобіля (колінчастий вал, розподільний вал, дросельна заслінка, вали в коробці передач, колеса, клапан рециркуляції відпрацьованих газів) підключені датчики положення і швидкості.
Датчик витрати повітря служить для вимірювання кількості (об’єму або маси) споживаного двигуном повітря. Значення маси вхідного повітря, виміряне безпосередньо датчиком або розраховане блоком керування двигуном за його обсягом, є одним із базових параметрів у визначенні тривалості відкриття паливних форсунок. Датчик витрати повітря встановлюється після повітряного фільтра перед дросельною заслінкою. З боку вхідної частини корпусу датчика розташована сітка або ламінуючі соти, які вирівнюють потік повітря по всій площі повітроміра.
У різних варіантах систем керування двигуном застосовуються датчики з аналоговим вихідним сигналом або з цифровим. У першому випадку залежно від витрати повітря змінюється напруга вихідного сигналу датчика, у другому випадку – частота або пористість. Існують різні конструкції датчиків витрати повітря, але кожен із них можна віднести до одного з двох типів – датчики об’ємної витрати повітря і датчики масової витрати повітря.
Датчики масової витрати повітря кращі, оскільки вимірюють безпосередньо масову витрату повітря (ДМВП враховує температуру і тиск атмосферного повітря), за рахунок чого блок керування двигуном може більш точно розраховувати необхідну кількість палива, що упорскується. Їх конструкція не має рухомих механічних частин, вони мають велику швидкодію і точність. Крім того, значення вихідного сигналу ДМВП не залежить від температури повітря. Але через складну конструкцію датчиків масової витрати повітря, в ранніх системах керування двигунами застосовувалися в основному датчики об’ємної витрати повітря.
Датчик масової витрати повітря є датчиком термоанемометричного типу і видає на контролер частотно-імпульсний сигнал (2-10 кГц), що змінюється в прямій залежності від пройденої через нього кількості повітря. Чим більша кількість повітря пройдена через датчик, тим вищою є частота сигналу ДМВП. Відповідно, кількість пройденого через датчик повітря залежить від кутового положення дросельної заслінки і регулятора холостого ходу, через який подається повітря в обхід дросельної заслінки.
Датчик положення дросельної заслонки (ДПДЗ) – пристрій, призначений для перетворення кутового положення дросельної заслонки в напругу постійного струму, є одним із датчиків електронних систем керування двигуном автомобіля з упорскуванням палива.
Датчик положення дросельної заслонки необхідний у системі для точного дозування палива. За сигналом ДПДЗ контролер визначає поточне положення дросельної заслонки, за швидкістю зміни сигналу відслідковується динаміка натискання педалі акселератора, що, у свою чергу, є визначальним фактором для точного дозування палива. В режимі запуску двигуна контролер відстежує кут відхилення дросельної заслонки і, якщо заслонка відкрита більше ніж на 75 %, переходить на режим продувки двигуна. За сигналом ДПДЗ при крайньому положенні дросельної заслонки (<0,7 В), контролер починає керувати регулятором холостого ходу (РХХ) і, таким чином, здійснює додаткову подачу повітря в двигун в обхід закритої дросельної заслонки.
Датчик положення дросельної заслонки є датчиком потенціометричного типу і включає в себе змінний і постійний резистори.
Датчик детонації - датчик, що використовується для контролю детонації при роботі бензинового двигуна внутрішнього згоряння. Він встановлюється на блоці циліндрів двигуна. Він є важливим компонентом системи керування двигуном, оскільки забезпечує реалізацію максимальної потужності та паливну економічність при роботі двигуна.
Абсолютний тиск у впускному колекторі при цьому нижчий від атмосферного на 0,6~0,7 Бар. Внутрішній об’єм впускного колектора, порівняно з робочим об’ємом двигуна, менший, але маса розрідженого повітря, що заповнює колектор під час роботи двигуна на холостих обертах без навантаження, незначна. При різкому відкритті дросельної заслінки повітря різко спрямовується через відкриту дросельну заслінку у впускний колектор і швидко заповнює об’єм колектора до тих пір, поки абсолютний тиск у ньому не досягне значення близького до атмосферного. Цей процес відбувається дуже швидко, внаслідок чого потік повітря через ДМВП у цей момент досягає значення, близького до витрати повітря при роботі двигуна на максимальному навантаженні. Після того як абсолютний тиск у впускному колекторі досягає значення близького до атмосферного, потік повітря, що протікає через ДМВП, стає пропорційним обертам двигуна. Максимальне значення напруги вихідного сигналу ДМВП відразу після різкого відкриття дросельної заслінки має сягати значення близького до витрати повітря при роботі двигуна на максимальному навантаженні. Для ДМВП BOSCH HFM5 напруга вихідного сигналу має короткочасно зрости до вище 4 В.
Осцилограма вихідної напруги датчика масової витрати повітря BOSCH HFM5 при подачі напруги живлення
При проведенні діагностики ДМВП необхідно перевіряти значення вихідного сигналу датчика на зупиненому двигуні й середнє значення сигналу при роботі двигуна на холостих обертах без навантаження. Для ДМВП BOSCH HFM5 нульовому потоку повітря відповідає значення вихідної напруги 1В ± 0,02 В.
Швидкість реакції ДМВП BOSCH HFM5 так само може бути оцінена по часу перехідного процесу вихідного сигналу при подачі живлення на датчик.
Із ростом ступеня забруднення датчика час перехідного процесу вихідного сигналу різко збільшується.
ДПДЗ. Якщо система самодіагностики зафіксує помилки датчика положення дросельної заслонки, в RAM-буфер помилок будуть записані коди, а за умови наявності постійної помилки, запалюється лампа «CHECK ENGINE». Слід враховувати, що ці коди вказують лише на помилки кола датчика положення дросельної заслонки і далеко не завжди вказують на несправність самого датчика, а лише визначають напрямок пошуку несправності.
При фіксації помилки ДПДЗ контролер переходить на управління упорскуванням з аварійної програми і розраховує поточне положення дросельної заслонки за датчиком положення колінчастого вала і датчиком масової витрати повітря.
Для перевірки ДПДЗ необхідно:
– під’єднати тестер до колодки діагностичного роз’єму;
– провести калібрування датчика положення дросельної заслонки;
– встановити режим «Параметри»;
– при включеному запалюванні й непрацюючому двигуні сигнал ДПДЗ повинен становити 0-0,2 % при закритій заслонці і 100 % при повністю відкритій;
– плавне переміщення дросельної заслонки має викликати плавну зміну сигналу датчика.
Діагностика датчика детонації автомобіля описана в наступному відео.
https://www.youtube.com/watch?v=oGL_USeEJ7I
Немає коментарів:
Дописати коментар